سرویس نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (PM) مجموعه فعالیت‌ها و روش‌های منظم و دوره‌ای است که به‌منظور بررسی وضعیت موجود, به‌روزرسانی و حفظ تجهیزات در شرایط مطلوب انجام می‌شود.
به‌نحوی‌که افزایش بهره‌وری و کاهش فرسایش تجهیزات و درنتیجه کاهش هزینه‌های سنگین خرید و تعمیرات قطعه برای مجموعه به حداقل برسد.
  هدف اصلی نظام نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (PM)، ایجاد روشی سیستماتیک جهت کنترل وضعیت تجهیزات و دستگاه‌های موجود و بهینه کردن توانایی‌های آن‌ها به‌منظور رسیدن به حداکثر کارآیی و کاهش نرخ خرابی
و ازکارافتادگی آن‌ها است، از طرفی دست‌یابی به اهداف دیگری نیز در کنار رسیدن به هدف اصلی فوق موردنظر می‌باشد.
 سیستم نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (Preventive Maintenance) به‌عنوان راهکار مناسب پیشنهاد می‌شود.
نیاز صنایع به تولید محصولات باکیفیت بالا و همچنین قیمت تمام‌شده پایین، برای افزایش قدرت رقابت در بازار سبب شد تا استفاده از سیستم PM رونق بگیرد.
  در این مسیر اجرای تعمیرات و تعویض‌های پیشگیرانه دوره‌ای به‌عنوان مهم‌ترین راه‌حل کاهش شکست‌ها مورداستفاده قرار گرفت.
 
هدف از اجرای PM را می‌توان به موارد ذیل خلاصه نمود:
1- افزایش دوره عمر مفید دستگاه‌ها و تجهیزات
۲- افزایش قابلیت اطمینان دستگاه‌ها و تجهیزات
۳- افزایش کارایی کل تجهیزات
۴- کاهش تعمیرات اتفاقی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات
۵- کنترل توقفات و جلوگیری از خرابی‌های عظیم به دلیل بروز یک اشکال جزئی و کم نمودن تعداد دفعات ازکارافتادن تجهیزات
6- کاهش هزینه‌های تعمیرات تکراری و متوالی و درنتیجه استفاده بهتر از قطعات یدکی
7- افزایش کیفیت راهبری و جلوگیری از اتلاف وقت و جلوگیری از فراموشی برخی از تعمیرات در زمان توقف
8- زمان‌سنجی و روش سنجی فعالیت‌های تعمیری و تولیدی و درنتیجه بالا بردن بهره‌وری


برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص تعمیرات پیشگیرانه و نگهداری با ما تماس بگیرید.
Select your currency
IRR ریال ایران